MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiZprávy / Čtvrtá průmyslová revoluce

Čtvrtá průmyslová revoluce

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn

Práce 4.0 nebo Průmysl 4.0 je označení pro současný trend digitalizace a s ní související automatizace výroby, od které se očekává, že mimo jiné přinese změny na trhu práce. Základní idea Průmyslu 4.0 je, že všechny stroje spolu budou komunikovat. Všechno bude mnohem přehlednější, stroje se budou moci samy rozhodovat a vyhodnocovat ideální řešení, což přinese víc efektivity.​

Přechod​​ na Průmysl 4.0

Přechod na průmysl 4.0 je více než jen otázkou technologií. Každá firma se bude muset stát i digitální firmou. V podstatě jde o přehodnocení celého modelu podnikání. Změna se promítne jak do korporátních strategií, tak i do národní ekonomiky a politiky zaměstnanosti.

„Průmysl 4.0 není jen o robotizaci, automatizaci a digitalizaci, ale hlavně o propojování všech informačních systémů, strojů, výrobních linek i výrobků. Změna bude vyžadovat vzájemnou komunikaci všech prvků řetězce, od externího prostředí firmy přes její softwarové a aplikační vybavení, zaměstnance až po všechny stroje a věci zapojené do výroby. Data budou kolovat mezi výrobní firmou, zákazníkem a dodavatelem. Díky tomu budou moci firmy reagovat na přání zákazníků v reálném čase,“ přiblížil koncept průmyslu 4.0 na včerejší debatě analytik Knowledge Centra České spořitelny Radek Novák.

Firmy budou čelit dig​​itální konkurenci

Čtvrtá průmyslová revoluce slibuje růst produktivity i úsporu nákladů, avšak žádá si úplnou změnu myšlení. Konkurenční boj v nové ekonomice si bude vyžadovat maximální soustředění na produkt, službu a spokojenost zákazníka. I proto se mnohé firmy rozhodnou zbavit neproduktivních částí svého podnikání a věnovat maximum úsilí rozvoji. První důsledky digitalizace ekonomiky je možné pozorovat již dnes. Na vlastní kůži se o nich přesvědčují například taxikáři nebo hoteliéři. Změna pravidel hry zapříčinila, že s digitální konkurencí nedokáží držet krok, proto pocítili, že na jejich trhu se najednou objevili noví hráči.

Středobod​em je člověk

I v dobách všudypřítomné digitalizace je a zůstává člověk zásadním faktorem úspěchu podniku. S technologiemi průmyslu 4.0 se činnosti dělníka v továrně stávají rozmanitější. Dělník řeší stále častěji problémy, rozhoduje, je inovátorem a iniciátorem tvorby ještě větších hodnot. Ale ani to není samo sebou. Rozhodující je, aby byly odborné pracovní síly na nový svět práce 4.0. připravovány v rámci kvalifikačních opatření. V agilní a flexibilní továrně se dělník naučí zacházet s technologiemi Virtual Reality a Augmented Reality, s datovými brýlemi a tablety.

Pro úspěšnou digitalizaci průmyslové výroby jsou k dispozici rozvinuté technologie, nyní záleží na tom, jestli vedoucí pracovníci s rozhodovacími pravomocemi z průmyslového sektoru a energetiky rozpoznají, jaké přímé a dlouhodobé výhody jim digitalizace může pro firmu přinést pro obchodní modely a pracovníky firmy.

Zdroje:

www.parlamentnilisty.cz

www.businessworld.cz

www.itbiz.cz

www.cad.cz​