MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiZprávy / TRENDY #4 – Jak se baví dnešní digitální generace?

TRENDY #4 – Jak se baví dnešní digitální generace?

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn

Poptávka po rychlejším hardwaru a chytřejším softwaru posouvá vývoj digitálních technologií mílovými kroky. Kde se ale bere ta poptávka? Začíná u naší chuti po zábavě.

Stále více trávíme svůj volný čas u počítačů, mobilních telefonů, nebo s jinými zařízeními. Ať už to jsou outdoorové kamery, závodní drony, nebo headset pro virtuální realitu. Digitální zábava nás láká stále více. 

Hudba celého světa na dosah ruky

Ještě donedávna, pokud jste chtěli digitální kopii hudby, museli jste si ji buď koupit na internetu nebo na fyzickém nosiči. Další cesty, které mají co dočinění s MP3 formátem a stránkami prolezlé reklamami, raději ani nezmiňujeme. Ne každému se vždy však chtělo investovat do koupě skladeb kvůli občasnému poslechu hudby. Dnes je trendem v poslouchání písniček streamování, což znamená, že na internetovém úložišti jsou k dispozici miliony písniček, které si můžete kdokoliv a okamžitě spustit, nebo v případě placených služeb jako je Spotify i stáhnout a později spustit offline.

S příchodem streamovacích služeb se lidem, kteří rádi poslouchají hudbu, otevřely nové možnosti, jak ji poslouchat zdarma a zároveň legálně. Uživatel se často musí nejprve zaregistrovat a poté může využívat všech výhod streamovacích služeb, zejména přístupu k milionům skladeb, nabízení podobných žánrů, objevování nových hudebních stylů atp. Mezi nejoblíbenější platformy pro poslech hudby patří YouTube a již zmiňovaný Spotify.

Další formou pro poslouchání hudby je Livestream, který umožňuje uživatelům vysílat živý obsah videa pomocí fotoaparátu a počítače přes internet a divákům přehrávat obsah prostřednictvím webu. Díky Livestreamu mohou posluchači sledovat internetové koncerty svých oblíbených skupin, v některých případech doplněný chatem. Druhou možností je, že diváci nahrávají a vysílají přímé přenosy z různých akcí.

Inspirovat, vytvářet a sdílet

Jednou z oblíbených činností člověka je zaznamenávat nějakým způsobem to, co vidí kolem sebe. Svůj život. Již pravěcí lidé pomocí uhlíku kreslili na zdi jeskyní svět, který viděli a příhody, které zažili. Dnešní člověk není jiný.

Mnoho institucí dnes plně využívá digitální archivace. Například umělecké sbírky, knihy, ale i veřejné dokumenty, či mapy najdeme v digitálních archivech. Pomocí sdíleného videa nebo fotodokumentace lze získávat vědomosti, dovednosti, inspiraci, a to rychle a efektivně. V oblasti sebevzdělávání jsou stále větší a větší možnosti. Na internetu je k dispozici nepřeberné množství obsahu, ze kterého lze čerpat. Oblíbená jsou výuková videa (neboli tutoriály) na sociálních sítích, databáze uměleckých děl, hudebních autorů a filmů. Zde můžeme nalézt inspiraci, sledovat aktuální trendy a prezentovat sebe sama. Nebo se prostě jen bavit. V tomto směru jsou nejčastěji využívaným prostředkem platformy jako Youtube, Pinterest, Behance atd., na kterých můžeme sdílet své nápady, výtvory, fotografie, videa, hudbu…​

Převážná většina současné vizuální a umělecké sféry tvoří a komunikuje skrze digitální svět. A to v celé šíři: od myšlenky a navržení kreativy, až po její vytvoření a následnou prezentaci. Obory designu, animace, fotografie, filmu, hudební produkce a mnohé další se bez digitalizace již prostě neobejdou. Současná díla v drtivé většině vznikají za pomocí digitálních technologií a například postprodukce filmů by dnes nebyla bez počítačové techniky jednoduše možná.

Velmi zajímavou oblastí je také oděvní průmysl, který se stále více zaměřuje na moderní technologie. Příkladem jsou chytré textilie reagující na vlhkost nebo teplotu. Na základě aktuálních podmínek samy přizpůsobí svůj tvar a vlastnosti. Pomocí funkční pigmentace se vyrábí oděvy, které dokáží změnit barvu nebo vykreslit vzor v reakci na teplotu nebo UV složku v denním světle. Úspěšné je také využití 3D tiskárny, jakožto rychlého a levného zdroje nejrůznějších předmětů. 

Pro prezentaci či tvorbu uměleckých děl se používá např. velkoplošná projekce a videomapping. Příkladem jsou projekce na veřejné budovy, které ukazují lákavou formou například historii dané budovy či města. Kina s více rozměry a zážitkem, který slibuje i horko a chlad, 3D tisk, hologramy, kreslení světlem. To je jen špička ledovce uplatnění digitálních technologií v umění.

Zcela běžné jsou již elektronické čtečky knih či audioknihy. Dostupnost obsahu se stále zlepšuje, stejně jako kvalita a dostupnost zařízení pro přehrávání. Existují již vydavatelství zaměřená pouze na digitální formu knih a mnoho autorů tuto cestu také upřednostňuje.

Hrajeme a sportujeme společně online

Virtuální realita je nazývána budoucností zábavy, se kterou můžete být kdykoliv, kdekoliv a hlavně kýmkoliv. Stačí si nasadit brýle a rázem se přenesete do prostředí, které si sami zvolíte. Ať se jedná o virtuální procházky, střílečky, logické či závodní hry, nebo například malování. Sety pro virtuální realitu obsahují jak samotný headset s optikou a sluchátky, ale také využíváte pomoci kontrolerů. S nimi pak reagujete ve světě samotném – můžete střílet, malovat nebo hýbat s předměty. Brýle pro virtuální realitu začínají být dokonce stále dostupnější záležitostí a pomalu se blíží doba, kdy vlastnění VR setu bude běžné, jako mít dnes počítač. 

Oblíbenou formou trávení volného času jsou i onlinové hry. Škála je (zde konkrétně) obrovská. Ať už kompetitivní hry, či týmové, stále více pozornosti se otáčí směrem k tzv. multiplayerovým hrám. Neboli hrám pro více hráčů. S pozorností přicházejí i investoři. Pokud se dříve říkalo, že z toho kluka nic nevyroste, protože pořád hraje hry, dnes už to tak úplně neplatí. Po celém světě se konají turnaje v hraní online her, kdy výhry, kromě prestiže, představují milionové částky.

Mohlo by vás zajímat: přečtěte si aktuální DigiZpravodaj