DigiPrůvodce / Identifikace digitálně vyloučených osob / Skupina senioři / Specifika seniorů
U seniorů s nulovým nebo velmi nízkým vztahem k digitálním technologiím je nejdůležitější zapracovat na motivaci. Při individuálním pohovoru bychom se měli zaměřit na podstatné prvky, které ovlivňují sociální vyloučení či začlenění jedince na všech úrovních od rodiny přes místo, kde bydlí či převážně pobývá, až po komunitu a dostupné instituce.
Na základě individuální diagnostiky a analýzy příčin digitálního vyloučení můžeme postupně překonávat a řešit jednotlivé důvody digitálního vyloučení. Důležité přitom je, aby byl jedinec do řešení aktivně zapojen a poskytoval součinnost v míře, které je schopen.
Zásadní odmítnutí ze strany seniora může být důsledkem obav a zejména nulové motivace. Motivační složka je tedy při komunikaci se seniory zcela zásadní.
Vzhledem k tomu, že v šetřeních prováděných ČSÚ mezi lidmi staršími 65 let uvádějí senioři za zdroj největších obav vlastní bezpečí včetně rizik plynoucích ze zdravotního stavu, je zřejmé, že silným motivačním prvkem pro nabytí digitálních kompetencí může být zájem o některé z asistivních technologií a s nimi souvisejících služeb, od stávající tísňové péče až po perspektivní služby asistovaného života včetně monitoringu některých charakteristik zdravotního stavu.
Na to navazuje možnost elektronického zdravotnictví sloužícího ke zvýšení zdravotní bezpečnosti sdílením zdravotnické dokumentace a informací o předepsaných lécích s registrujícími a dalšími ošetřujícími lékaři a zdravotnickými zařízeními, které se na péči podílejí.
Významné jsou u této cílové skupiny také pocity osamění. Proto významným motivujícím prvkem může být pro tyto osoby využívání informačních a komunikačních technologií k zprostředkování kontaktu a komunikace s osobami blízkými nebo v rámci vytvořené komunity, případně dostupnost informací o možnostech aktivizace a společenského života v dané komunitě.
Hledání motivace může být u některých starších jedinců složité a pracné, otvírá však cestu k možnosti řešit prostřednictvím digitálních kompetencí aktivizaci seniorů a jejich začlenění do společenského života, tedy základní atributy kvality života. Nejvíce to bude platit pochopitelně u samostatně žijících jedinců.
Správná motivace se však netýká pouze členů cílové skupiny. Je důležitá i pro aktéry, jejichž úkolem je zvyšovat digitální gramotnost seniorů prostřednictvím sociální práce a následného vzdělávání. Ti si musí s ohledem na konkrétní situaci a prostředí stanovit reálné postupné cíle a indikátory, jejichž plnění bude měřítkem dosaženého úspěchu. Neplnění některých indikátorů pak bude upozorněním, že některé cíle nebo prostředky nebyly v daných souvislostech zvoleny správně. Včasná změna může být prevencí pozdějšího zklamání.
Níže si můžete stáhnout dotazník, který vám pomůže zhodnotit, jak je na tom daná osoba se základní orientací v digitálním světě. Součástí dokumentu je sada příkladů dobré praxe, které mohou sloužit jako vodítko v případě motivačních rozhovorů s představiteli dané cílové skupiny.
Úvod
První část nabízí modelové otázky, kterými si můžete u posuzované osoby snadno ověřit základní orientaci v digitálním světě.
V další části dokumentu je pak uvedeno několik konkrétních příkladů dobré praxe, které mohou posloužit při motivačním rozhovoru s cílem probudit v dané osobě zájem o další vzdělávání a využívání digitálních technologií.
V neposlední řadě zde pak najdete další konkrétní příklady důvodů pro využívání digitálních technologií.
Dotazník k šetření digitální gramotnosti – vzorové otázky
Základní otázky:
Nebo (práce s informacemi):
2) Znáte názvy Google, Bing nebo Seznam?
3) Sledujete pravidelně nějaké zpravodajské stránky, jako Novinky.cz, IDnes.cz nebo Denik.cz?
4) Používáte vlastní emailovou schránku?
Jak na motivaci? – příklady dobré praxe
Jaké benefity mohou cílové skupině seniorů přinést digitální technologie, jaké pozitivní motivace mohou vést k překonání digitálního vyloučení směrem k digitální gramotnosti?
Tři příklady „ze života“
Př.1.:
Pan P. měl věk devadesát let, za sebou cca 30 let v domě s pečovatelskou službou. Prakticky z domu nevycházel, čas trávil ve společenských prostorech DPS navazováním hovorů s dalšími klienty a pracovníky. V devadesáti letech se stal účastníkem pilotního projektu tísňové péče, který prováděl poskytovatel sociálních služeb zřízený městem se soukromou IT společností.
Pan P. obdržel mobilní telefon Android s testovanou aplikací. Dotazem na firemní odborníky zjistil, že telefon má vestavěný fotopřístroj. Vzpomněl si na doby, kdy ještě jako zaměstnanec dolů fotografoval, naučil se s mobilním telefonem nejen fotit, ale i fotografie i sdílet s ostatními. Poté vyrazil do města. Od té doby se stal obrazovým kronikářem města. Obrázky ze života města posílá panu starostovi. Nového koníčku se drží už čtyři roky.
Př. 2.:
Ve stejném městě žila osamoceně paní B. I ona se stala účastníkem stejného projektu jako pan P. v předchozím příkladu. Jediným kontaktem paní B. byla pečovatelka, která za ní docházela každý den. Jednoho dne, krátce po odchodu od paní B., se na jejím telefonu ozval signál nouze. Rychle se vrátila k paní B. a našla ji v bezvědomí.
Díky rychlému zásahu se podařilo důsledky mozkové mrtvice minimalizovat tak, že se paní B. mohla vrátit z nemocnice zpět do svého vlastního prostředí.
Př. 3.:
Manželé J. ve věku 70 let žijí aktivně v jiném městě, než jejich syn s vnoučaty. Ke komunikaci si pořídili chytré telefony. Komunikují i přes Skype ze svých počítačů. Paní J. má na Slovensku dva starší sourozence, oba osamělé bydlící daleko od sebe. Jejich osamění špatně snášela i ona.
V dohodě se synem pořídili další smartphony, odvezli je na Slovensko a dnes komunikují všichni tři sourozenci pravidelně navzájem každý den. Každý večer se těší na rozmluvu, která je čeká.
Uvedené příklady ukazují možnosti užití technologií k nalezení nové náplně života v komunitě, k zvýšení bezpečnosti seniorů, k odstraňování osamělosti i mezi zeměpisně vzdálenými příbuznými.
Co podstatného je tedy seniorům dnes k dispozici k odstranění sociálního vyloučení a ke zvýšení kvality života? Není toho málo a perspektivy jsou pozitivní.
K překonání osamělosti vedou osobní komunikace a nalezení nových témat pro náplň života.
Digitální technologie umožňují sdílení textu, obrázků, zvuku, obrazu k přímé komunikaci i k ukládání. Mailová pošta, aplikace Skype, Messenger nebo WhatsApp jsou již běžnou výbavou chytrých telefonů, počítačů, tabletů.
Co může digitální svět na první pohled nabídnout?
Projekt DigiKompetence
Systémová podpora v oblasti dalšího vzdělávání pro výkon práce z domova
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Podskalská 1290/19
128 00, Praha 2
info@digikompetence.cz
PortálDigi | DigiKompetence (CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_020/0017234) | Uveďte původ 3.0 Česká republika (CC BY 3.0 CZ) | Zásady ochrany osobních údajů