DigiPrůvodce / Online průvodce pro práci z domova / Zaměstnanec / Komunikace
Jedním z nezbytných předpokladů úspěšného výkonu práce z domova je efektivní komunikace. Práce z domova je specifická v tom, že vyžaduje převážně online komunikaci.
Na efektivní a smysluplnou komunikaci je kladen velký důraz ve firmě Freelo, jejíž zaměstnanci na toto téma publikovali několik článků. Ve firmě Avast jsme sledovali, jak se komunikace proměnila v důsledku náhlého přechodu práce z domova, kdy si vedení Avastu uvědomilo, že by zaměstnancům měla být poskytnuta podpora i v této oblasti.
Zaměstnanci firem s námi sdíleli tyto tipy:
Ukázka z článku: Zásady efektivní online komunikace a praktické tipy, jak řídit tým na home office
4) Krátká videoukázka vydá za tisíc slov
Občas potřebujete předat komplexnější zpětnou vazbu na něco, co máte před sebou na obrazovce svého počítače. Takovou zprávu je dost složité popsat textově a hodí se využít videoukázku s komentářem. K tomu se hodí využít tzv. Screen recorder, např. aplikaci Loom, která má rozšíření pro Chrome prohlížeč.
Jak funguje nahrávání videoukázky přes Loom?
5) Obrázek s popiskem je lepší než odstavec textu
Říká se, že obrázek vydá za tisíc slov. Pracujeme čím dál víc s digitálními materiály a často potřebujete jen naznačit, že se má něco „Někam posunout“ nebo „Přebarvit“ či „Zmenšit“. Používám k tomu široce dostupné nástroje, které mi umožní udělat screen nebo výstřižek obrazovky, do něhož pak rychle něco kreslením naznačím nebo vepíšu.
Představte si výstup pak nějak takhle:
Ukázka výstřižku pomocí aplikace Snímky obrazovky (jsou v Mac OS). To samé uděláte i v aplikaci Výstřižky (jsou součástí Windows).
Zdroj: Evaldo.cz
Tipy pro videohovory
Před online schůzkou:
Během online schůzky:
Tipy pro písemnou online komunikaci
Při komunikaci přes internet bychom si měli být vědomi toho, že komunikace v online prostředí se liší od komunikace tváří v tvář. Komunikace přes internet může být zdrojem zkreslení a nedorozumění. Při komunikaci pomocí chatu či e-mailu nemůžeme doprovodit své sdělení gesty, tónem hlasu či výrazem tváře, tedy prostředky neverbální komunikace, které tvoří podstatnou část našeho sdělení. Ty jsou do určité míry nahrazeny emotikony či gify. Proto je dobré komunikovat s rozmyslem, jasně a stručně. Rozhodně bychom neměli používat sarkasmus, protože ten rozeznáváme především pomocí tónu hlasu.
Užitečné zdroje:
Projekt DigiKompetence
Systémová podpora v oblasti dalšího vzdělávání pro výkon práce z domova
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Podskalská 1290/19
128 00, Praha 2
info@digikompetence.cz
PortálDigi | DigiKompetence (CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_020/0017234) | Uveďte původ 3.0 Česká republika (CC BY 3.0 CZ) | Zásady ochrany osobních údajů