MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiPodcasty / #13 Home office a zákony (host: Monika Urgošíková)

#13 Home office a zákony (host: Monika Urgošíková)

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn
Máte aspoň základní ponětí o tom, co si můžete dovolit na home office v rámci zákoníku práce? Jak a kde můžete na home office pracovat, abyste to mohli regulérně vykázat jako práci z domova? A jak řešit třeba úraz nebo přesčasy na home office? Že si nejste jisti? Nevadí. Proto dnešní podcast věnujeme právě této oblasti: home office a zákony.
Poslouchat nás můžete i na dalších platformách:​
​​Dle Českého statistického úřadu umožňovalo zaměstnancům v době pandemie covidu v letech 2021 až 2022 částečně nebo zcela pracovat z domova přes 60 % podniků. Přes online platformy komunikovala polovina firem, dvě pětiny velkých podniků začaly aplikace pro online komunikaci využívat až v souvislosti se zhoršenou epidemickou situací. A jak si s home office poradil právní řád ČR? Český právní řád konkrétní podmínky pro práci v režimu home office neupravuje. Firmy si ale mohou nastavit vlastní vnitřní předpis, ve kterém si stanoví vlastní body nutné pro práci z domova. Vnitřní předpis by měl věcně řešit všechny otázky, které zaměstnavatel hodlá upravit pro zaměstnance hromadným opatřením. Jedná se například o omezení časového rozpětí výkonu práce v režimu home office, o způsob evidence pracovní doby, komunikaci mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a o otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Vnitřní řád musí být všem zaměstnancům přístupný.

Jak jste na tom vy se znalostmi práv a povinností zaměstnavatele nebo zaměstnance v souvislosti s home office?

Víte například, kdo určuje rozvržení pracovní doby na home office?

Můžete pracovat na home office třeba na pláži u moře?

Musíte dodržovat bezpečnost práce i na home office ve vašem obývacím pokoji?

Máte při home office nárok na zaplacení energií, internetu nebo telefonu?

Máte nárok na zaplacení přesčasů?  

Do studia jsme si pozvali paní Moniku Urgošíkovou z firmy Consulta HR s.r.o. Paní Monika Urgošíková je personalistka s více než dvaceti lety praxe a specialistka na pracovní právo. V současné době pracuje jako externí personalistka, zbavuje manažery firem zbytečné personální byrokracie, zjednodušuje celý personální proces, pomáhá manažerům řešit pracovně – právní otázky a fungování týmu jak po stránce personální, tak po stránce psychologické. Propojuje HR agendu s koučinkem, psychoterapií a motivací. Poskytuje pro jednotlivé manažery psychoterapii a koučink. V neposlední řadě zajišťuje firmám aktivní vyhledávání vhodných zaměstnanců. Zeptali jsme se jí Jak definuje práci z domova zákon? Může zaměstnavatel zaměstnanci práci z domova nařídit? Co musí taková dohoda o HO obsahovat? Na jaké příplatky má zaměstnanec na home office právo a na jaké naopak ne?

Podrobně jsme v souvislosti s home office mluvili o povinnostech zaměstnavatele a zaměstnance?