Už 25 let můžeme nakupovat online. Co nového nás čeká v příštích pěti letech?

Historie online prodeje se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Předmětem první známé bezpečné online transakce bylo Stingovo sólové album „Ten Summoner‘s Tales“. Dnes, o čtvrt století později, je vlivem rozvoje elektronického obchodu vše jiné: způsob nakupování, cestování, stravování a dokonce řízení podniků. Spotřebitelé mají mnohem jednodušší život. Jaká budoucnost tedy elektronické obchodování čeká?

V roce 1994 proběhla vůbec první bezpečná online transakce s použitím platební karty. Český trh e-commerce má v současné době 4,7 milionu uživatelů a hodnotu zhruba 100 milionů Kč. Za své online nákupy každý v průměru utratí přibližně 20 000 Kč. Jsme také na špici s počtem e-shopů na hlavu, s celkem 40 100 internetovými obchody ve státu s 10,5 miliony obyvatel – od roku 2017 se jedná o nárůst o 3 900 e-shopů. Toliko statistiky.

Které faktory budou v nejbližší budoucnosti elektronický obchod ovlivňovat?

Záleží nejen na zboží, ale i na idejích

Spotřebitelé budou věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Globálně je reprezentantem takových postojů Generace Z  – 76 % jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60 % z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference.

Umělá inteligence, reálná zkušenost

Umělá inteligence stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na AI řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 % značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení.

Prodej na sociálních sítích

Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky – chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. Moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně na sociálních sítích. Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek. Před nákupem v e-shopech si čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času. 

Elektronické okno do světa pro malé a střední podniky

Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno – v České republice pouze 24 % malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online. Mezitím, jak ukazují údaje PayPal, mají přeshraniční prodejci mnohem vyšší tempo růstu (14,3 %) ve srovnání s těmi, kteří působí pouze místně (2 %). Potenciál trhu je značný, zejména uvážíme-li možnost oslovit zákazníky doslova z celého světa – letos dosáhne hodnota globálního elektronického obchodu téměř 2 bilionů dolarů.

Neustálá ostražitost

Jedním z pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat – a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.

Před 25 lety by si nikdo nepomyslel, že by online obchody mohly jednou zcela nahradit tradiční prodejny. Umělá inteligence, virtuální realita a další moderní technologie nás tomuto přelomovému okamžiku přibližují. Vývoj trhu nezpomaluje – naopak, firmy se budou neustále předhánět ve zdokonalování nákupního procesu s cílem zvyšovat spokojenost zákazníků.

Zdroj: TZ PayPal

Děkujeme za vaše sdílení.
Facebook
Twitter