Pracujete často na počítači z domova? Jestli ano, jste tu správně, protože naše podcasty jsou orientované právě na lidi, kteří pracují v režimu home office.
Jak vyplývá ze studie projektu DigiKatalog realizovaného Ministerstvem práce a sociálních věcí, zaměstnanci na home office jsou přinejmenším stejně výkonní jako v kanceláři. Podle průzkumu jasná většina oslovených hodnotí práci z domova pozitivně.
Většina z téměř 6000 respondentů ze státní správy, samosprávy a neziskových organizací se domnívá, že si dokáže práci doma lépe zorganizovat a dokáže se při ní lépe soustředit. Lidé nejvíce oceňují úsporu času na dojíždění, možnost pracovat při drobné zdravotní indispozici, flexibilní režim a možnost zajistit péči o členy rodiny. Slabinami jsou naopak efektivita spolupráce s kolegy, spolehlivost techniky či prolínání pracovního a soukromého času. Podle respondentů má home office převážně příznivý vliv na rodinný život a fyzické i duševní zdraví.
Máte možnost pracovat z domova?
Je práce z domova podle vás efektivnější?
A co pro práci z domova potřebujete?
Home office nabírá na popularitě, a to nejen díky covidovému období. Podle zmíněné studie celkem 85 % respondentů si přeje mít nějakou možnost pracovat z domova a 58 % ji považuje za podstatný benefit. Nejvíc respondentů vidí jako ideální rozsah práce z domova 16 či 20 hodin týdně.
Práce na home office byla v období lockdownu pro mnoho lidí doslova nutností a někde dokonce základní podmínkou udržet si práci. Řadě lidí tato forma vyhovuje, ale jiní si musí na práci z domova teprve zvykat a učit se jí.
Jaké jsou výhody a nevýhody práce na home office? Je práce z domova efektivní? Jaké dopady má práce z domova na kvalitu života? Jak k home office přistupují firmy? A jak se bude tento trend vyvíjet? Na to jsme se zeptali hosta, pana Václava Vosláře.
Václav Voslář je člen evaluační jednotky Ministerstva práce a sociálních věcí, který společně se svými kolegy zjišťoval, jak práci z domova vnímají vedoucí pracovníci a zaměstnanci především veřejné správy a neziskových organizací. Hned na úvod jsme se ho zeptali, co může na základě šetření doporučit lidem pracujícím z domova. Pan Voslář se pokusil shrnout a zobecnit některá zjištění, z kterých lze říct, že, aby mohl člověk kvalitně pracovat z domova je potřeba především dobře plánovat. Mezi nejčastějšími nevýhodami práce z domova respondenti uváděli nedostupnost všech dat a materiálů potřebných k práci, což je problém zvlášť při nespolehlivosti techniky. Dále třeba neefektivní komunikaci s kolegy a také obtíže s oddělením pracovního a soukromého času. Tyto nevýhody se vesměs dají umenšit, pokud zaměstnanec dobře plánuje a má předem rozmyšlené, na čem přesně bude doma pracovat, dokáže si pracovní čas dobře strukturovat a ten plán dodržovat.
Toto a mnoho dalšího včetně čtyř užitečných aplikacích pro usnadnění práce z domova se dozvíte právě v našem podcastu s názvem Úvod do práce z domova.