MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiPodcasty / #2 Úvod do práce z domova (Host: V. Voslář)

#2 Úvod do práce z domova (Host: V. Voslář)

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn
Začali jste, stejně jako většina lidí, pracovat doma? Nebo je to pro vás novinka? Co všechno potřebujete doma mít, aby pro vás byla práce stejně nebo dokonce více efektivní než v kanceláři? A co vaše sebereflexe? Dnešním hostem je magistr Václav Voslář, který je členem evaluační jednotky Ministerstva práce a sociálních věcí jež společně zjišťovala, jak práci z domova vnímají vedoucí pracovníci i zaměstnanci. A těšit se můžete na oblíbenou herečku a naší fejetonistku Ivanu Stejskalovou, která si sama vyzkoušela, jaké to je, když poprvé zakusíte změnu a pracujete z domova.
Poslouchat nás můžete i na dalších platformách:​
Pracujete často na počítači z domova? Jestli ano, jste tu správně, protože naše podcasty jsou orientované právě na lidi, kteří pracují v režimu home office.  

Jak vyplývá ze studie projektu DigiKatalog realizovaného Ministerstvem práce a sociálních věcí, zaměstnanci na home office jsou přinejmenším stejně výkonní jako v kanceláři. Podle průzkumu jasná většina oslovených hodnotí práci z domova pozitivně.

Většina z téměř 6000 respondentů ze státní správy, samosprávy a neziskových organizací se domnívá, že si dokáže práci doma lépe zorganizovat a dokáže se při ní lépe soustředit. Lidé nejvíce oceňují úsporu času na dojíždění, možnost pracovat při drobné zdravotní indispozici, flexibilní režim a možnost zajistit péči o členy rodiny. Slabinami jsou naopak efektivita spolupráce s kolegy, spolehlivost techniky či prolínání pracovního a soukromého času. Podle respondentů má home office převážně příznivý vliv na rodinný život a fyzické i duševní zdraví.  

Máte možnost pracovat z domova?

Je práce z domova podle vás efektivnější?  

A co pro práci z domova potřebujete?

Home office nabírá na popularitě, a to nejen díky covidovému období. Podle zmíněné studie celkem 85 % respondentů si přeje mít nějakou možnost pracovat z domova a 58 % ji považuje za podstatný benefit. Nejvíc respondentů vidí jako ideální rozsah práce z domova 16 či 20 hodin týdně.  

Práce na home office byla v období lockdownu pro mnoho lidí doslova nutností a někde dokonce základní podmínkou udržet si práci. Řadě lidí tato forma vyhovuje, ale jiní si musí na práci z domova teprve zvykat a učit se jí.  

Jaké jsou výhody a nevýhody práce na home office? Je práce z domova efektivní? Jaké dopady má práce z domova na kvalitu života? Jak k home office přistupují firmy? A jak se bude tento trend vyvíjet? Na to jsme se zeptali hosta, pana Václava Vosláře.

Václav Voslář je člen evaluační jednotky Ministerstva práce a sociálních věcí, který společně se svými kolegy zjišťoval, jak práci z domova vnímají vedoucí pracovníci a zaměstnanci především veřejné správy a neziskových organizací. Hned na úvod jsme se ho zeptali, co může na základě šetření doporučit lidem pracujícím z domova. Pan Voslář se pokusil shrnout a zobecnit některá zjištění, z kterých lze říct, že, aby mohl člověk kvalitně pracovat z domova je potřeba především dobře plánovat. Mezi nejčastějšími nevýhodami práce z domova respondenti uváděli nedostupnost všech dat a materiálů potřebných k práci, což je problém zvlášť při nespolehlivosti techniky. Dále třeba neefektivní komunikaci s kolegy a také obtíže s oddělením pracovního a soukromého času. Tyto nevýhody se vesměs dají umenšit, pokud zaměstnanec dobře plánuje a má předem rozmyšlené, na čem přesně bude doma pracovat, dokáže si pracovní čas dobře strukturovat a ten plán dodržovat.  

 
Toto a mnoho dalšího včetně čtyř užitečných aplikacích pro usnadnění práce z domova se dozvíte právě v našem podcastu s názvem Úvod do práce z domova.