Dnešním tématem bude vyhledávání, on-line nakupování a jak nenaletět nepravdivým zprávám a dezinformacím. A jako vždy tu také mám pár tipů pro práci na na home office: Jak být efektivnější a jak ušetřit čas.
V Česku je nejvíce e-shopů na obyvatele v Evropě. Podle výzkumu agentury Ipsos v Evropě nakupuje online 71 % lidí, zato v České republice 93 %. Tuzemským e-shopům důvěřuje 88 % Čechů. Nejčastěji lidé přes internet nakupují módu, hry, hračky a domácí elektroniku, nejméně potraviny. I přes to se mezi Čechy v uplynulém roce zájem o nákup potravin online zvýšil. O 37 % také vzrostly prodeje zboží z kategorii hobby. Nejprodávanějším zbožím z hlediska kusů byly roušky a respirátory. Nejnakupovanější položkou na českém internetovém trhu je oblečení a obuv.
Dokážete nakupovat bezpečně v e-shopech?
Dokážete se nejen v e-shopech, ale na internetu vůbec dobře orientovat?
Umíte formulovat, které informace potřebujete zjistit?
Dokážete filtrovat vyhledaná data podle svého zájmu?
A také: Umíte se na internetu bránit podvodným emailům a dezinformacím?
Na internetu lze najít prakticky cokoliv, a to nejen v e-shopech. Abychom získali ty správné informace a data potřebná nejen při práci na home office, ale při hledání obecně, potřebujeme mimo jiné umět pracovat s tzv. vyhledávači. U nás jsou nejpoužívanější Google, Seznam, Bing, Atlas nebo Centrum. Na nich musíme správně zadat to, co hledáme. Chceme-li se dobrat přesného výsledku, musíme volit vhodná tzv. klíčová slova. Podle nich, a především podle přesnosti zadaných parametrů umí vyhledávače zobrazit informace, které jsou šité na míru přímo nám. Zohledňují například aktuálnost informací, jazyk, lokalitu, kde se nacházíme, naše zájmy a tak dále.
Proč je dobré umět správně vyhledat na internetu to, co potřebujeme, jsme se zeptali hosta, pana Tomáše Staudka. Tomáš Staudek je informatik, grafik a pedagog se zálibou v generativním designu a programované grafice. Přes 20 let vyučuje počítačové umění a softwarovou estetiku na Masarykově univerzitě a Vysokém učení technickém v Brně. Věnuje se kulturnímu výzkumu digitálních médií a své studenty vede k propojování teorie s praxí. Je propagátorem otevřeného softwaru a bezpečného používání informačních a komunikačních technologií. Společně jsme probrali jak vlastně vyhledávače „přemýšlejí“, jak fungují a co všechno zohledňují, co musíme udělat, abychom našli přesně to, co hledáme? Dále jsme probrali výhody, nevýhody online nakupování, na co si při něm dát pozor. Na závěr rozhovoru jsme s hostem probrali ještě téma dezinformací.
Vy, kteří pracujete na home office, se v našem podcastu s názvem Jak hledat na internetu to, co potřebujete mimo jiné dozvíte zajímavé tipy a náměty, jak si tento způsob práce ulehčit a jak být efektivnější.