Další díl podcastu věnujeme interakci prostřednictvím digitálních technologií. On-line komunikace s přáteli či kolegy v práci je běžnou součástí našeho života. Počínaje smskami a emailem a konče videohovory nebo streamovanými webináři. V každém našem podcastu se zabýváme prací na homeoffice a právě dovednost komunikovat s ostatními za pomoci digitálních technologií je jedna z nejdůležitějších digitální kompetencí pro efektivní práci z domova. Druhým tématem, kterého jsme se dotkli, je tzv. netiketa, čili pravidla chování v digitálním prostředí. Jak vést diskusi v chatech a diskusních fórech, co lze respektovat a co už je za hranou slušnosti? A co musíme mít v on-line prostředí na paměti oproti běžnému rozhovoru?
Veškeré výzkumy jednotlivých agentur se shodují: díky Covidu-19 jsme online mnohem víc než kdy jindy. Digitální interakce dnes pokrývá vše, co během dne potřebujeme. „Výzkum jednoznačně potvrdil fakt, jak moc je internet pro uživatele v životě důležitý a také, že hraje nezastupitelnou roli. V osobním i pracovním životě” uvádí Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu. Digitální interakce je však pro uživatele občas i nepříjemný zážitek. S verbálními útoky, průniky do osobních účtů anebo jinou formou nevhodného chování na internetu se setkalo již přes 70 % uživatelů a 25 % z dotázaných potvrzuje, že nevhodné chování zažilo v pracovním prostředí.
Dokážete dobře komunikovat prostřednictvím digitálních technologií?
Umíte vybrat vhodný komunikační nástroj pro pracovní nebo soukromou komunikaci?
Dokážete využívat hromadné zprávy, skryté kopie, skupinové hovory či videohovory?
Znáte a respektujete normy slušného chování na internetu?
Jak jsou výhody a nevýhody online komunikace jsme probrali s hostem panem Kamilem Kopeckým. Kamil Kopecký je český vysokoškolský pedagog působící na Univerzitě Palackého v Olomouci, který se orientuje na oblast rizikového chování v prostředí internetu a na moderní IT ve vzdělávání. Specializuje se zejména na kyberšikanu, sexting, cyber grooming, rizika sociálních sítí a ochranu osobních údajů v prostředí internetu. Dále jsme si s ním povídali o nebezpečí komunikace pomocí sociálních sítí. Jaké aplikace pomáhají při online komunikaci a velkým tématem rozhovoru bylo chování v prostředí internetu neboli „netiketa“. Co si pod pojmem „netiketa“ můžeme představit? Na jaké obvyklé problémy při on-line komunikaci můžeme narazit a jak se v on-line prostoru správně chovat? Rozebrali jsme pravidla netikety speciálně pro firemní pracovní interakci, například při on-line poradách a nevynechali jsme ani téma komunikace s trollem (zdali vůbec se s ním zatěžovat) a jak se trollům účinně bránit?
V rámci pravidelné rubriky věnující se tématu práce z domova jsme se v podcastu Interakce prostřednictvím digitálních technologií dozvěděli, jak si zlepšit návyky v plánování dlouhodobých cílů. Třeba naučit se cizí jazyk, méně se dívat na televizi, ujít každý den aspoň 10 tisíc kroků, pravidelně cvičit apod.