MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiPodcasty / #8 Využití digitálních technologií v rámci občanských aktivit (Host: Josef Šmída)

#8 Využití digitálních technologií v rámci občanských aktivit (Host: Josef Šmída)

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn
Aktuální díl naší série Digi podcastů nás za pomocí i našeho hosta provede možnostmi, jak si například usnadnit život s komunikaci s úřady a jinými institucemi, protože i tam už spoustu věcí lze vyřešit efektivně a online. A nebo jak se díky online prostředí můžete vrátit zpět do života, jako kamarád naší moderátorky. Hostem je dnes pan Josef Šmída. Josef Šmída se 15 let profesně věnuje rozvoji založeném na lidských právech. Pracoval na různých pozicích pro Ministerstvo práce a sociálních věcí, sbíral zkušenosti v kanceláři Vysokého komisaře pro lidská práva OSN v Moldavsku či na Velvyslanectví ČR v Buenos Aires. V posledních letech se věnoval digitálnímu začleňování, open datům a rozvoji civic tech v Nadaci OSF a Česko.Digital.
Poslouchat nás můžete i na dalších platformách:​
Tématem dnešního podcastu je Využití digitálních technologií v rámci občanských aktivit. Pod tímhle pojmem si můžeme představit snadnější komunikaci s úřady online formou. Nebo komunikaci v rámci zájmové skupiny (třeba na sociálních sítích). Anebo zapojení se do veřejného dění. Využívání online komunikace v jednání s úřady využila na konci roku 2021 až polovina všech Čechů. Podle údajů z výběrového šetření Českého statistického úřadu o využívání informačních a komunikačních technologií v jednání s úřady v roce 2021 takové možnosti využilo téměř 40 % Čechů starších 16 let, to je dvakrát víc než před 10 lety. Největší podíl bychom našli mezi osobami ve věku 35 až 44 let, nejmenší naopak mezi osobami staršími 75 let. Efektivním příkladem pro používání digitálních technologií v rámci občanských aktivit a komunikace s úřady bylo například Sčítání lidu v roce 2021. Podle průzkumu agentury Kantar z ledna 2021 uvažovalo o online formě sečtení 71 % lidí, ale nakonec elektronické formuláře vyplnilo a odeslalo více než 85 % obyvatel. Průměrně lidé strávili vyplňováním formuláře za domácnost 20 minut a 34 vteřin a oproti papírovému formuláři ušetřili cca 9 minut. 36 % formulářů navíc bylo vyplněno na mobilu nebo tabletu.  

Dokážete si na internetu najít zájmovou skupinu dle svého vkusu a připojit se k ní?

Dokážete na stránce této skupiny aktivně fungovat? Přidávat a sdílet příspěvky, fotografie, odkazy nebo komentáře?

Víte, co je to e-petice a umíte ji podepsat?

Umíte využívat online formuláře? Například pro vytvoření objednávky nebo vyplnění úředního dokumentu?

Komunikujete s úřady on-line nebo prostřednictvím datové schránky?

Do dnešního rozhovoru jsme pozvali pana Josefa Šmídu, který má bohaté zkušenosti s využíváním digitálních technologií v rámci občanských aktivit. Josef Šmída se 15 let profesně věnuje rozvoji založeném na lidských právech. Pracoval na různých pozicích pro Ministerstvo práce a sociálních věcí, sbíral zkušenosti v kanceláři Vysokého komisaře pro lidská práva OSN v Moldavsku či na Velvyslanectví ČR v Buenos Aires. V posledních letech se věnoval digitálnímu začleňování, open datům a rozvoji civic tech v Nadaci OSF a Česko.Digital. Na začátku rozhovoru se dozvíme, co znamená civic tech. Dále si přiblížíme možnosti a výhody digitálních technologií v komunikaci s úřady. Popovídáme si o využití digitálních technologií v rámci občanských aktivit a velmi dopodrobna probereme vše kolem epetice. Nakonec si řekneme, v čem nám může být užitečná datová schránka nebo taková e-občanka.

V dnešní rubrice Home office v rámci podcastu Využití digitálnch technologií v rámci občanských aktivit máme jeden rychlý tip, jak zefektivnit týmové porady v situaci, kdy lidé pracují v různých koutech republiky. Nejde o nic nového, spíš je to z naší strany takové připomenutí aplikací, prostřednictvím nichž může porada probíhat na hlavním pracovišti za fyzické účasti zaměstnanců a lidé z poboček jsou připojeni online.