Gigant na poli internetového obchodování: Ebay slaví 25 let od svého založení

V září 1995 jej založil počítačový programátor Pierre Omidyar jako AuctionWeb a za dobu svého působení tento aukční internetový portál zažil obrovské úspěchy. Ale bohužel i propady a v poslední době má kdysi světově oblíbená služba problém držet krok s konkurencí.

Počátku a úspěchy ​Ebay​

Když v roce 1995 odstartoval Pierre Omidyar svůj, tehdy ještě převážně koníček, kde chtěl zkoumat potenciál internetového obchodování, jistě netušil, že o dva roky bude portál vykazovat čistou hodnotu kolem 40 miliard dolarů a zaměstnávat kolem 14 000 lidí po celém světě. Velice brzy se totiž ukázal pravý potenciál tohoto odvětví a později přejmenovaný Ebay se stal celosvětově oblíbenou službou. Mnoho lidí ocenilo rychlé aukce, kdy poskytovatel garantoval do určité míry zabezpečený nákup.

První dny Ebaye provázejí i zajímavé historky, kdy první z položek, která se zde objevila k prodeji, bylo rozbité laserové ukazovátko pro prezentace. Sám zakladatel tuto aukční nabídku umístil na portál a velice dlouho se mu nikdo neozýval. Až později se strhl, dle jeho slov, nával a ukazovátko si koupil údajný sběratel rozbitých ukazovátek za necelých 15 dolarů. Od té doby se web nabídkami a nákupy jen hemžil. Majitel portálu o svém dílu začal uvažovat vážněji, až když se projevil větší zájem široké veřejnosti a musel řešit, zda-li přejde k dražšímu poskytovateli – tehdy ještě uvažoval, zda-li se mu vyplatí vyšší nájemné. Naštěstí pro odvětví internetového obchodování se rozhodl do toho praštit a najal i první zaměstnance a vymyslel oficiální název. Ten je celý Echo Bay Technology Group, ale doména pro echobay byla již zabrána, a tak Pierre název zkrátil na eBay.com.​

eBay jako evoluční krok

eBay jako takový nese mnoho prvenství a formoval velice výrazným způsobem současnou podobu internetového obchodování. Prvky jako „Koupit nyní,“ či možnosti hodnocení prodejce a výsledky vyhledávání dle nejlepší shody apod. vychází právě z eBaye, který je dle mnoha i rodištěm myšlenky moderních internetových obchodů zaměřených na spotřebitele jako je Amazon, či Facebook Market Place.

Bohužel nejen koronová krize ukázala, že eBayi dochází dech. Zatímco celkově oblast internetového obchodování zažila obrovský boom a mnoho společností posunula situace, kdy nákupčí byli nuceni zůstat doma, o roky dopředu, eBay dosáhl „jen“ rekordních tržeb za posledních 15 let. Není tedy sporu, že lidé o aukční portál ztrácejí zájem. Paradoxně právě prapůvod služby nejspíš může za její úpadek – pro lidi již aukce nejsou tak atraktivní a upřednostňují přímý obchod bez zdlouhavého přihazování. Doba se zrychlila a eBay vedle nové konkurence nezvládá držet krok.

Konkurence válcuje stařičkou službu

Relativně nová tržiště na sociálních sítích jsou nepříjemnou prognózou pro zakladatele internetového obchodování eBay. Lidé jsou na sociálních sítích téměř neustále a tvůrci spojili lidi přímo dohromady v jejich oblíbeném prostředí sociálních sítí, aby mohli rychle a bez starostí obchodovat mezi sebou. eBay měl historicky potíže přizpůsobit web a služby pro prostředí sociálních sítí a nyní na to doplácí, kdy se obchod přesunul právě tam.

Na Americkém trhu se eBayi celkově přestává dařit a již pěknou dobu není jedničkou, která patří Amazonu. Dle prognóz jej příští rok vystřídá i na pozici číslo dvě Walmart a eBay se tak ocitne úplně poprvé na třetí příčce v podílu na Americkém trhu. Dokonce se začíná spekulovat o fúzi s Amazonem, který si na eBay už delší dobu brousí zuby.

Budoucnost portálu eBay ale rozhodně ještě není dána. Fúze takových rozměrů by vůbec nemusela projít přes Úřad pro hospodářskou soutěž a mohla by se buď táhnout léta, nebo by k ní nemuselo vůbec dojít. eBay má stále kladné příjmy a rok 2019 skončil s 900 miliony dolarů na firemním účtu, přičemž za letošek už hlásí zisk 300 milionů dolarů. Nový ředitel také plánuje využít moderních technologií ke zlepšení zážitku nakupujících a doufejme, že se nejedná o poslední jasný zážeh tohoto internetového giganta, ale o nový směr, který by mohl nastartovat pohasínající zájem uživatelů.

Budoucnost online nakupování

Online nakupování se zrychluje, jako vše v dnešní době a uživatelé nechtějí přihazovat na položky a čekat, co se bude dít. Aukční portály celkově ztrácejí na popularitě, a i tuzemský portál Aukro již není tak rušným místem jako dříve. Uživatelé se přesouvají, k již zmiňovaným tržištím, které jsou součástí sociálních sítí jako je Facebook či Instagram. Popularitu získávají pak služby, které přinášejí rychlý a ideálně okamžitě proveditelný obchod – zde si získala pozornost lidí aplikace LetGo, která ale také pomalu ale jistě ustupuje dominujícím market place.

Vypadá to, že nás čeká éra instantních bezhotovostních obchodů, kdy vše proběhne pod záštitou provozovatelů sociálních sítí. Žádné čekání, jen rychlý obchod.​

Mohlo by vás také zajímat: Zlepšete svůj životní styl díky těmto aplikacím​

Děkujeme za vaše sdílení.