MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiZprávy / Internet má svá pravidla. Dodržujete je i vy?

Internet má svá pravidla. Dodržujete je i vy?

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn

Internet je velkým pomocníkem, v dnešní době se bez něj obejde už málokdo. Stal se nejen zdrojem poznání, zábavy, ale také místem střetávání komunit. A tak jako v reálném životě, jsou zde pravidla, která je dobré dodržovat.

Co je to netiketa?

Pojem Netiketa vznikl spojením dvou slov: network = internetová síť a etiketa = pravidla slušného chování. Z toho plyne jednoduchá a stručná definice: Pravidla slušného chování na internetu. Tak jako jsou dodržovány pravidla slušného chování v reálném životě (na ulici, ve škole, na úřadě), stejně tak to je i v online světě, konkrétně na internetu.

Řekneme si pár zásad, které jsou uplatnitelné jak v reálném životě, tak si také uvedeme několik příkladů uplatnitelných výhradně v online prostoru – na internetu, především v diskuzním fóru, v emailu či v jiném komunikačním prostor, kde probíhá virtuální rozhovor.

Pravidla slušného chování (nejen) na internetu

  • Zastávejte se druhých – zastat se druhého na internetu je snazší než zastat se někoho na ulici. Použijte rozumnou argumentaci, vysvětlení a pomozte uvést tvrzení a názor druhého na pravou míru.
  • Respektujte druhé – jste-li účastníkem diskuze, pravděpodobně se dostane do kontaktu s lidmi, kteří budou jiného názoru než vy. Respektujte to nebo takovou diskuzi opusťte. Ale také respektujte jejich čas, možnosti, věk, znalosti a další.
  • Odpouštějte – „Chybovat je lidské,“ a to jak v reálu, tak na internetu. Odpouštějte nejen chyby, ale také neznalost.
  • Pomáhejte druhým – Ne všichni jsou tak znalí, proto nabídněte pomoc či radu, pokud o ní druhý žádá. Třeba příště budete potřebovat poradit vy.

Jaká pravidla platí konkrétně pro internet?

  • Nerozesílejte spamy – to jsou ty zprávy, které vám chodí do emailu a zahlcují vaši emailovou schránku. Většinou se jedná o nevyžádané zprávy, především o emaily reklamního charakteru, nabídky, žádosti apod.
  • Nešiřte neověřené zprávy – dozvěděli jste se překvapující, zdrcující nebo srdcervoucí zprávu, která ve vás vyvolala zděšení, strach, paniku či lítost? Pozor! Podvodníci rádi hrají na city, čímž se snaží oslovit příjemce. A často to, bohužel, funguje. Ověřte si, zda je zpráva opravdu pravdivá – má důvěryhodného autora, kontaktní osobu a objevuje se i v jiných médiích? Ověřte si to.

​​Psali jsme o netiketě: 

Co byste měli zvládat, abyste obstáli v digitálním světě: DigComp 2.1. Rámec digitálních kompetencí pro občany