Reklamu u Youtuberů pozná jedno dítě z deseti

Jejich kanály na sociálních sítích Youtube pravidelně sledují miliony lidí z celého světa. Ve videích rozbalují nejrůznější hračky a ukazují ostatním, co všechno dovedou.

A děti samozřejmě po výrobcích, které vidí na videu, okamžitě zatouží. Na podobném principu fungují kanály všech youtuberů nebo dalších influencerů. „Je to nový způsob, kterým firmy propagují svoje zboží. Jedná se o velice účinnou reklamu. Lidé influencery sledují z vlastního zájmu, váží si jejich názoru. Proto je pro ně přirozenější uvěřit tomu, že věc, kterou jejich vzory ukazují, je opravdu dobrá a nedokážou se bez ní obejít," říká marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek. ​

Podobná sdělení přitom velmi často cílí na děti. Průzkum Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze přitom ukazuje, že skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti. Podle výzkumu, který zpracovávala agentura Ipsos, 58 % zkoumaných dětí mezi devíti až patnácti lety sleduje youtubery a blogery často. Pouze každé desáté dítě přitom poznalo, který příspěvek jejich oblíbeného influencera je sponzorovaný. „Když se měly děti zamyslet nad účelem obrázku a vybrat si jednu ze čtyř možností, polovina dětí uvedla, že hlavním cílem obrázku je ukázat influencera, který se má dobře – pouze 31 % dětí zaškrtlo možnost, že se jedná o reklamu," popisují v tiskové zprávě autoři průzkumu, do kterého se zapojilo 330 dětí.

Podle spoluautora knihy Dítě v síti Jana Müllera platí jednoduchá úměra – čím více času děti stráví u počítače, tím větší profit z nich mají velké světové firmy. „Děti navíc neumí rozpoznat, které zprávy jsou pravdivé a které ne. Je potřeba jim v tomto směru radit," myslí si Müller. Všechno, co youtubeři říkají a dělají, mají děti tendenci považovat za pravdu. Ke svým vzorům totiž vzhlížejí a ani nepřemýšlí nad tím, že by jim mohli lhát.

Podle Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Sdružení pro internetový rozvoj by měli influenceři každý placený příspěvek jasně označit a usnadnit tak především dětem orientaci v online světě. Podle odborníků však jen někteří influenceři spolupráci s firmami otevřeně přiznávají. Univerzita proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních sítích. Neoznačený obsah lze totiž považovat za skrytou reklamu. Pravidla pro označování placené spolupráce je možné najít na webu Férováreklama.cz, který spustili vědci a studenti Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. 

Zdroj: TZ Netbox

Děkujeme za vaše sdílení.
Facebook
Twitter