MÍSTO PRO ROZVOJ VAŠICH DIGITÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

PortálDigi / DigiZprávy / Kdo hledá, ten najde. Ale opravdu to platí i při vyhledávání na internetu?

Kdo hledá, ten najde. Ale opravdu to platí i při vyhledávání na internetu?

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X
Sdílet na LinkedIn

To už ví každé malé dítě, že na internetu najdeme pro nás důležité informace, které nám pomáhají si zjednodušit a ulehčit život. 81 % Čechů internet aktivně využívá a většina z nich zadává denně do vyhledávače slova, která potřebuje vyhledat, např. odjezd autobusu, program televize, otevírací doba a podobně. Na internetu lze najít prakticky cokoliv.

Abychom získali ty správné informace a data, potřebujeme mimo jiné umět pracovat s tzv. vyhledávači. U nás jsou nejpoužívanější Google, Seznam, Bing, Atlas nebo Centrum. Víte, jaká slova se zadávají nejčastěji? Např. Google udává, že za rok 2020 to byla v Čechách tato slova: koronavirus, volby USA, Adam Vojtěch, Kazma, jak vyrobit roušku, jak naladit ČT3, Jiřina Bohdalová, jak upéct husu, Google classroom, Svatba na první pohled a další. Ve světě byla v loňském roce nejvyhledávanější slova coronavirus, Tom Hanks a Joe Biden. 

Mohlo by vás také zajímat: Co byste měli vědět o vyhledávání informací na internetu?

Jak hledat, abychom našli?

Abychom našli ty správné informace a data, musíme správně zadat to, co hledáme. To znamená volíme taková vhodná klíčová slova, která nás dovedou ke tomu, co potřebujeme najít. Pokud se nám tento první krok povede, pokračujeme v třídění a filtrování. To proto, že každá informace, video, audio nebo fotka má určitou životnost a je dobré si umět zjistit, nakolik je zobrazený obsah aktuální a zda je to opravdu přesně to, co jsme chtěli najít. 

Úspěch při hledání nám zajistí klíčová slova

Nezapomeňte, že i přes neuvěřitelný výpočetní výkon digitálního přístroje, odpovídá na vaše vyhledávací dotazy pořád jen a jen stroj, tedy digitální robot. Tomu je nutné vaše dotazy přizpůsobit a přiblížit. Nejprve si uvědomte, co přesně chcete najít a přemýšlejte, jaká slova jsou pro vaše hledání nejvíc charakteristická. Je dobré používat co nejvíce klíčových slov a přemýšlet nad možnými alternativami. Do vyhledávací okna píšeme spíš než celé věty jen klíčová slova tzn. místo „Kdy mi zítra ráno jede přímý autobus do města“ napíšeme jízdní řád Kyšice–Beroun.

Víte, že: 

• výsledky, které se nám zobrazují, mohou být šité na míru přímo nám? To znamená, že vyhledávač sám zohledňuje, v jaké lokalitě se nacházíme nebo v jakých oblastech zájmu?

• když do vyhledávacího pole napíšete například 14+50, tak se vám zobrazí  hned výsledek?

• když hledáte konkrétní text či citaci např. z filmu („Tak nám zabili Ferdinanda“), je vhodné ho dát od uvozovek? Vyhledávání pak najde přímo tuto citaci a ne např. odkaz na Ferdinanda d’Este.

• když na Googlu napíšete 10 Kč v eurech, vyhledávač vám rovnou odpoví 10 českých korun = 0,38730579 eur? 

• Google umí vyhledávat také obrázky, videa, místa na mapách, nebo třeba přeložit text do 51 jazyků?

A když se podíváte na video naší rodiny, možná se také i zasmějete, protože některá slova, která se na první pohled zdají jako ta pravá na vyhledávání, vás mohou nakonec zavést úplně jinam: Jak hledat a najít na internetu to, co potřebujete?

A další video k tématu vyhledávání najdete zde: DigiVzdělávání – Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu