V říši digitálních kódů

Co skrývají tajemné čtverečky a proužky? Přemýšleli jste někdy nad tím, které zboží je největším strašákem pokladních v supermarketu? Myslíte, že to jsou těžké kartony s nápoji nebo drahá elektronika? Ale ne. Je to obyčejný rohlík. Rohlíky a obecně jakékoliv zboží, které zákazník nakupuje nezabalené, jsou totiž největšími žrouty času a nepřáteli efektivní práce obsluhy na pokladně. Protože na sobě nemají čárový kód.

Automatické zpracování dat v obchodě

Píp, píp, píp, píp… a máte v kase načtený kartón sušenek, velké balení piva v plechovkách, prací prášek i sáček s krmením pro kočku. To všechno za nějaké čtyři sekundy. A teď přichází pátá položka: je to opět sáček, jenže se v něm nachází devět rohlíků. Pokladní musí rohlíky přepočítat a pak zadat do pokladny jejich množství a to, že se jedná o rohlíky. Vzhledem k tomu, že na sáčku rohlíků obchod vydělá řádově nanejvýš několik korun, je jasné, že čas pokladny věnovaný počítání rohlíků je ten nejméně efektivní z celého dne. Zpracování čárového kódu je několikanásobně rychlejší a přináší obchodníkům i další výhody.

Do pokladního systému totiž obchodník načítá zboží nejen proto, aby věděl, kolik mu máte zaplatit. Prodejce má zároveň povinnost vám k nákupu vystavit účetní doklad, kde je uvedeno, co a za kolik jste nakoupili. Bez čárových kódů, které jsou v systému spárovány s konkrétním zbožím, by musel všechny položky do systému zadávat ručně. Dovedete si tohle představit, když stojíte u kasy s plným vozíkem nákupu třeba na rodinnou oslavu? Další výhodou automatizovaného zpracování čárového kódu je to, že obchodník díky němu udržuje stále aktuální evidenci svých skladových zásob. Pokud má na skladě dva kávovary a vy si jeden koupíte, načtením čárového kódu kávovaru u pokladny dojde zároveň k aktualizaci údajů o skladových zásobách a obchodník tak hned ví, že na skladě má poslední kus a nejspíš by měl další kávovary co nejdřív objednat.

Co jsou čárové a QR kódy?

Čárový kód je tvořen sekvencí čar a mezer s danou šířkou. U QR kódů jsou místo čar použity body. Čáry či body jsou obvykle černé, mezery bílé. Ale je možné použít i jinou kontrastní kombinaci barev. Čáry i mezery jsou nositely informace, kterou lze digitální cestou snadno rozkódovat. 


Obrázek: Různé typy čárových a QR kódů. Zdroj: www.vectorstock.com

Rychlost a jednoduchost díky čarovým kódům

Ačkoliv patent na čárový kód byl udělen v USA již v roce 1951, komerční využití čárových kódů se datuje až o téměř čtvrtstoletí později: teprve v sedmdesátých letech byla totiž dostupná technologie optického snímání těchto kódů. Proto mohly být v roce 1974 uvedeny na trh žvýkačky Wrigley s čárovým kódem na obalu, které se staly historicky prvním zbožím v obchodě využívajícím tuto technologii. Díky čárovým kódům se významně zrychlil proces odbavování zákazníků u pokladen a díky tomu se kódy rychle rozšířily do světa. Čárový kód jako identifikátor konkrétního zboží je v současnosti hlavním uplatněním této technologie. Ať už se jedná o skladové zásoby, balíky na cestě nebo sériová čísla výrobků, identifikace čárovým kódem je ve všech těchto případech stejně rychlá a snadná. Skenery jsou levné a dostupné, skenovat čárové kódy dnes zvládne i běžný mobilní telefon.

První čárové kódy uměly zakódovat jen číslice 0-9, další verze pak přišly postupně i s kódováním znaků abecedy. Nejrozšířenějším typem je v současnosti tzv. EAN, najdeme jej prakticky na jakémkoliv zboží opatřeném čárovým kódem. EAN má většinou 13 číslic, na menším zboží se někdy používá i jeho osmimístná varianta. 

Praktičnost QR kódů

QR kód je pak speciální variantou čárového kódu, ve kterém jsou data kódována do čtvercových bodů. do QR kódu lze umístit libovolný text o délce až 4196 znaků, poradí si ale i s osmibitovými daty, takže lze do kódu umístit například obrázek.


Obrázek: QR kód se stal nedílnou součástí vstupenek na koncerty a festivaly. Zdroj: www.qr-code-generator.com

Příklady použití QR kódů

  • vstupenky – QR kód obsahuje unikátní identifikátor vstupenky, pomocí něj lze ověřit její platnost
  • jízdenky – platnost je ověřena sejmutím QR kódu jízdenky z displeje mobilního telefonu, případně tištěné jízdenky
  • bannery, inzeráty – QR kód nasměruje uživatele na web produktu s podrobnými informacemi a možností nákupu inzerovaného produktu
  • turistika – QR kód lze umístit na rozcestník či jiné turisticky významné místo, načtením kódu se turista dostane k informacím o zajímavostech v místě a okolí. Díky tomu není nutné instalovat velké informační tabule
  • sport – QR kódy lze využít pro ověření průjezdu určitým místem atp.
  • připojení k WiFi síti – chytrý telefon, který máte připojený k vaší WiFi síti, může zobrazit QR kód, který si může načíst vaše návštěva a tím se k síti připojí aniž by potřebovala znát heslo a další údaje k síti
  • QR platba – kód obsahuje platební údaje, které se načtením kódu automaticky přenesou do bankovní aplikace, takže není nutné příkaz k úhradě ručně vyplňovat
  • QR certifikát – kód lze opatřit digitálním podpisem, který zásadně omezuje možnost neoprávněné modifikace. Takovéto certifikáty ve formě QR kódu jsou vystavovány např. jako doklad o provedeném očkování nebo testování na Covid-19

    Obrázek: Scanner čárových kódů je nezbytnou pomůckou všude tam, kde je potřeba evidovat pohyb zboží. Skenovat kódy ale můžete i svým chytrým telefonem. Zdroj: www.zebra.com

Tipy na aplikace

Děkujeme za vaše sdílení.