Digitální technické mapy (dále DTM) obsahují například data o dopravní a technické infrastruktuře spolu s telekomunikačními sítěmi. Navíc se v DTM nachází infrastruktura jak od soukromých vlastníků daných infrastruktur, tak těch státních.
V čem tkví problém
Problémem však je, že DTM není nijak centralizovaná a než vyšla v platnost novela zákona o zeměměřictví, tak ani nikdo nespravoval podmínky uvedených údajů a jejich použití. Docházelo tak k tomu, že mohl mít každý kraj jinak podrobné údaje, nebo se informace mohly i částečně rozcházet. Navíc krajům nikdo nedával za povinnost DTM spravovat či vůbec vytvářet. Doposud taky chyběla blíže specifikovaná povinnost správců dopravní a technické infrastruktury předávat informace správci DTM, který navíc také nebyl určen.
To by se však díky novele zákona o zeměměřictví mělo v dohledné době změnit.
- Specifikace mapových prvků budou sjednocena.
- Správci dopravních a technických infrastruktur budou mít jistou povinnost předávat svá data, aby mohla být zdigitalizována a přidáno do DTM.
- Budou doplněna data i z aktuálně nezdigitalizovaných infrastruktur.
- Každý kraj bude mít povinnost vyžádat si data od správců a následně je zdigitalizovat s podporou od státu.
„Kompletní“ Digitální technická mapa České republiky by měla být zpřístupněna nejpozději do 30. června 2023. Do roku 2025 by pak dle odhadu mělo být zdigitalizováno 75 % objektů všech zastavěných a ostatních ploch spolu s 130 000 kilometry sítí z celého území ČR.
Ministerstvo ve dvou výzvách již obdrželo projekty od všech 13 krajů a od 3 veřejnoprávních správců dopravní a technické infrastruktury včetně Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic. Do roky 2023 se tak počítá, že se jednotným způsobem zdigitalizuje základní prostorová situace na 475 000 hektarů území ČR, z toho se 154 000 hektarů zmapuje zcela nově. Zdigitalizováno tak bude 60 % všech zastavěných a ostatních ploch v ČR a 80 000 kilometrů dopravní a technické infrastruktury.
Pozitiva jednotné Digitální technické mapy
Díky centralizované a jednotné DTM se usnadní výstavba nejen nových silnic a dálnic, ale i ostatních developerských projektů, protože budou mít veřejně přístupná a aktuální data všech infrastruktur dané oblasti ještě před samotnou výstavbou.
„Tento nástroj sníží náklady na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Sdílení informací o existující infrastruktuře totiž umožní lepší koordinaci staveb při budování nové infrastruktury. Což bude samozřejmě možné využít i u dalších staveb v budoucnosti,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Mohlo by vás také zajímat: Kdo se bojí, nesmí do lesa! Ale digitální les nemusí být hrůzostrašným místem